Een cliënt of naaste die boos is omdat de zorg niet naar wens is of een collega die zich herhaaldelijk op het laatste moment ziek meldt terwijl er al onderbezetting is; in de zorg staan de relaties tussen cliënten, naasten en zorgprofessionals regelmatig onder druk. Dit wordt versterkt door de voortdurende veranderingen in de zorg, waarbij gelijkwaardigheid en samenwerking in de relatie met cliënten en naasten steeds belangrijker wordt. Goede communicatie is hierbij van groot belang maar niet altijd eenvoudig.
In deze training leer je de basisprincipes van verbindend communiceren kennen en oefen je in het toepassen daarvan met casuïstiek uit je eigen praktijk. Deze principes kunnen helpen om in de communicatie met cliënten, naasten en collega’s stevig te blijven staan en tegelijkertijd in verbinding te blijven met de ander.
Trainers: Iepie Kroese en Fem Pluimers
Meer informatie en inschrijven.
Emoties kunnen de ethische reflectie vertroebelen, maar kunnen de ethische reflectie ook bevorderen. Vaak steken emoties de kop op binnen het moreel beraad. Tijdens deze middag leer je waar deze vandaag komen, wat ze met ethiek te maken hebben en hoe emoties vruchtbaar kunnen zijn in het moreel beraad. Ook geven we tips en suggesties hoe je met emoties om kunt gaan en op een professionele wijze kunt reguleren in een moreel beraad.
Online van 14.00 tot 16.00 uur
Trainers: Marije Stegenga en Fem Pluimers
Meer informatie en inschrijven.
Nieuws
Feestje!
De stoel staat klaar. Versierd. Voor een speciaal moment: de afsluiting van de training ‘De vaardige geestelijk verzorger’. Voor elke deelnemer een certificaat als bewijs van deelname. Maar die ontvang je niet zomaar! Stilstaan Zeven dagen naar Nijkerk reizen voor de...
Toolbox voor Morele Reflectie
De Toolbox voor Morele Reflectie is een nieuw product dat wij hebben ontwikkeld en aanbieden aan zorgorganisaties die de morele reflectie van zorgmedewerkers en teams willen bevorderen. Het is een fysieke doos die neer te zetten is op verschillende afdelingen binnen...
Netwerk ethiek in de langdurige zorg
Inspiratie van zorgprofessionals Reliëf faciliteert een netwerk voor ethiekondersteuners in de langdurige zorg, zodat mensen van verschillende organisaties elkaar leren kennen, weten te vinden en zij kennis en ervaringen kunnen delen. Twee keer per jaar is er een...
Publicaties
Zin in zorg
Tijdschrift over zorg, ethiek
en levensbeschouwing
THEMANUMMER CURE EN CARE
Het lijken soms verschillende werelden. De wereld van de ziekenhuiszorg waarbinnen alles gericht is op genezen en herstel. En de wereld van de langdurende zorg waar het gaat om het met elkaar uithouden in de tragiek van het leven. Maar zijn cure en care wel zo tegenover elkaar te stellen? Raken zij elkaar niet véél meer dan vaak wordt gedacht?
Met hierin onder andere:
- Een tweegesprek met een specialist ouderengeneeskunde die in een verpleeghuis werkt en een anesthesioloog die in een ziekenhuis werkt. Is hun werk zo verschillend?
- Een interview met John Taks, bestuurder van het Diakonessenhuis in Utrecht.
- Een interessante casus over een lastige patiënt
- Columns van Frits Mertens, Anne Westerduin en Carlo Leget
Bezieling in de zorg
Contactgegevens
Zaagmolenlaan 4
3447 GS WOERDEN
T 0348-748880 E info@relief.nl